Menu

Kezelj o Formula Student-u za MS: Mladi u Hrvatskoj mogu napraviti velike stvari

ZAGREB - Formula Student globalni je projekt i studentsko inženjersko natjecanje na kojem studenti imaju priliku prezentirati trkaće automobile koje su sami dizajnirali i izgradili. Regionalna inačica, Formula Student Alpe Adria, okuplja brojne europske i svjetske timove s ciljem promicanja STEM područja, studentskog aktivizma i poslovnog umrežavanja. Predsjednik udruge Formula Student Alpe Adria, Tibor Kezelj, gostovao je u Intervjuu Media servisa gdje je otkrio kako je došlo do suradnje s renomiranim kompanijama, kakve prilike pruža natjecanje te s kojim se izazovima studenti suočavaju pri razvoju trkaćih vozila.
Na početku je Kezelj otkrio nešto više o globalnom projektu Formula Student.

"Formula Student je najveći i najprestižniji obrazovni projekt na svijetu. Primarno je namijenjen studentima tehničkih fakulteta, ali i svih onih koji kasnije žele svoj put nastaviti u industriji, proizvodnji, u bilo kakvim kreativno-inženjerskim kombinacijama. Sam projekt služi za pretvaranje teoretskog znanja koje se stječe na fakultetu u praktično koje se manifestira, upravo, izgradnjom tih vozila."

"Alpe Adria je regionalna inačica tog projekta, a mi predstavljamo cijelu regiju - od Slovenije do Sjeverne Makedonije", objašnjava Kezelj.

"Ovogodišnji događaj održat će se tjedan dana prije nego poršle godine,od 11. do 16. kolovoza je termin. Planirano je nekakvih šezdesetak ekipa, puno raznovrsnije ove godine. Više-manje svi kontinenti, osim Antarktike i Australije koje su malo predaleko, će biti zastupljeni na samom događaju. Računamo nekakvih od 1500 do 1800 ljudi."

Osim toga, ovogodišnje izdanje bit će posebno i po tome što će se po prvi put održati i kup alumnija.

"To je cilj, ne samo da privučemo juniore koji tek ulaze na tržište rada, već i one seniore koji već rade u renomiranim poduzećima i na taj način se malo vraćaju u svoje studentske dane, uzimaju svoja stara vozila koja malo poslože i jednostavno imaju jedan "throwback to the future" u smislu edukacije i svega."

Kezelj je istaknuo i koje su najveće prepreke s kojima se studentski timovi suočavaju.

"Jednostavno, neprepoznavanje talenta tih mladih ljudi. Npr. Njemačka je Njemačka upravo zato što se jako ulaže u mlade, jer se ulaže u ideje koje će biti negdje korištene za 5 do 10 godina. Kod nas taj mindset još uvijek ne postoji jer ljudi puno brže žele vidjeti nekakvu korist."

"No, nije to jedini problem", nastavlja Kezelj.

"Druga problematika je da sva proizvodnja u Hrvatskoj prvenstveno radi za van. To znači da ima jako zeznute rokove, što znači da se jako teško ubaciti i napraviti neki jako kompleksni dio kod njih u proizvodnji, ali fakulteti tu pokušavaju maksimalno ući u kombinaciju kroz ulaganje u svoje proizvodne kapacitete itd."

I bez tih problema, proces izrade studentskih bolida jako je težak i zahtjevan, a traje otprilike godinu dana, objašnjava Kezelj.

"Sezona utrka je od šestog mjeseca do devetog mjeseca. U tih par mjeseci vi morate proći što više natjecanja da bi napravili što bolji rejting s vozilom koje imate."

"A onda kreće studentska godina", nastavlja.

"Deveti i deseti mjesec su periodi kad krenu regrutacije novih ljudi u same timove. Od jedanaestog mjeseca, kad ste malo uhodali ljude u posao tj., točnije, oni stariji koji ostaju povuku mlade u smjeru razrade inženjerskiih dizajnova i kreće zapravo inžinjering. To traje do nekakvog prvog/drugog mjeseca, to ovisi o timu, o kompleksnosti tima i o tome koliko je dugo tim na tržištu. Nakon što ste napravili idejni plan, konstruirali, ide vam tzv. "design freeze" i u tom trenutku više ne dizajnirate ništa. U tom trenutku kreće period proizvodnje."

Ovakvi projekti i natjecanja, osim što služe za razvoj ideja, ali i za osobni razvoj, pripremaju mlade za ulazak u industriju i olakšavaju put do zaposlenja.

"Nama je najdraže kad, nakon događaja, znamo da se dogodilo zaposlenje neke osobe u neku tvrtku koja je njemu bila samo san i da smo mi bili samo kotačić u njegovoj lijepoj životnoj priči jer znamo da će se ta ista osoba kasnije kroz par godina vrlo vjerojatno vratiti."

Točan broj uspješnih zaposlenja kao posljedice ovog natjecanja se ne zna, ali...

"Do sada neke informacije koje imamo - 30 do 40 posto ljudi ide u smjeru autoindustrije upravo zato što autoindustrija prepoznaje taj projekt. Pitajte bilo kojeg inženjera u Formuli 1 koji je već duže tamo kako doći u Formulu 1, svaki će vam reći - uključi se na fakultetu u Formula Student."

Osim toga, puno ljudi se nakon projekta baci i u poduzetništvo.

"Kad vidiš da si mlad i da možeš napraviti jako puno toga sam, bez nekakvog velikog predznanja nego samo svojim trudom i metodama pokušaja i pogrešaka, vidiš da to nije sve toliko apstraktno koliko izgleda i okušaš se sam u razradi nekakve vlastite ideje."Kezelj je istaknuo koliko je postojanje ovakvih studentskih projekata važno za samu industriju. "

Studentska formula ne samo da prati nove trendove i tehnologije u autoindustriji, već ide i prije njih", ističe i dodaje: "Ako nešto želite razviti, morate na tome krenuti raditi puno prije." "Trenutno smo prvi događaj u svijetu upravo u toj kategoriji gledanja u budućnost", ističe Kezelj, "a budućnost je održivost."

"Mi želimo pokazati svima da to što radimo trenutno, radimo 100 posto sami, da upravo sve te stvari koje radimo možemo primijeniti na ostatku hrvatske industrije, u smislu da možemo biti oni koji mogu asistirati i pomoći u bilo kakvim vanjskim angažmanima, nevezanima za ovaj događaj."

Za kraj je poslao inspirativnu poruku mladim inženjerima i studentima koji se žele okušati u ovom području.

"Uopće nije bitno od kud radiš, svijet je jedno globalno selo, jako brzo možeš napraviti neke fora interesantne stvari koje privuku puno ljudi ako radiš kvalitetno i sa primjesom toga da želiš napraviti nešto bolje u budućnosti. Morate napraviti akciju da bi bila reakcija. Nitko ne zna što vi mislite, vi možete voljeti neke stvari, ali ako ih ne iskomunicirate s nekim tko se tim stvarima bavi, on to neće znati."

nazad na vrh