Psiholog konzumerizma za MS: Živimo u izazovnim vremenima, pretjerana kupovina djeluje kao izlaz
- Napisao/la Tonči Gabelić
- veličina pisma smanjivanje veličine pisma povećajte veličinu pisma
ZAGREB - Recentna istraživanja medijskih publika pokazuju da je radio medij kojem se još uvijek najviše vjeruje. Prošloga tjedna obilježen je Svjetski dan radija, a o suvremenim trendovima u medijskoj industriji, dominaciji digitalnih platformi i promjenama potrošačkih navika razgovarali smo u Intervjuu tjedna Media servisa sa psihologom konzumerizma i stručnjakom za istraživanje promjena i trendova Hermanom Koningsom. Intervju je vodio Tonči Gabelić.
U vrijeme visoke tehnologije, ističe Konings, radio ljudima ponovno postaje zanimljiv. Razlog tome pronalazi u svijesti ljudi o negativnim učincima društvenih mreža kao što su, primjerice, lažne vijesti.
"Više nego ikad ljudi se boje, nesigurni su i sumnjaju u društvene mreže, sumnjaju u tehnologiju, sumnjaju u virtualnu realnost i umjetnu inteligenciju. To uvelike utječe na percepciju ljudi, na to kako se oni osjećaju i kako to utječe na njihove živote. Do te mjere da se žele, pod navodnicima, vratiti u vrijeme jednostavnog radija."Konings je usporedio radio i televiziju istaknuvši pritom kako je autentičnost glavna prednost radija.
"Radio vam nudi mogućnost da budete autentični. Ta autentičnost je važna u vremenu virtualne stvarnosti, umjetne inteligencije. Osjećaj autentičnosti. Slika ili glas, zvuk? Zvuk vam daje više prostora za maštu. Možete zamišljati kako netko ili nešto izgleda. Ne možete vidjeti nju ili njega, ali potičete maštu da radi. Pripovijedanje je bolje kada nešto ne vidite, ali istovremeno čujete."No, to nije jedina prednost radija. Slušanje glazbe i zvuka općenito, tvrdi Konings, zdravo je jer stimulira sva naša osjetila te u znatnoj mjeri može utjecati na zdravlje.
"Zvuk, zvučne kulise, pa i tišina kao zvuk, ali i radio, radijski podcasti potiču lučenje velike količine hormona, takozvanih hormona sreće kao što su oksitocin, serotonin, dopamin, endorfin, što nas čini sretnijima. I ne tiče se to samo osjećaja. To stimulira naš imunološki sustav što je zdravo. Dakle, slušanje radija stimulira vaše zdravlje."Iako "na prvu loptu" ne izgleda tako, Konings tvrdi kako neki mladi danas bježe od novih tehnologija i traže nešto drugo što će im pružiti mir, odnosno bježe od kaotičnog svijeta.
"Možda traže veću autentičnost. Žele svojevrsno "zen stanje" u svojim glavama. Radio im to može pružiti. Imate televiziju, igrice, ali zasigurno društvene mreže gdje ih kratki videozapisi jedan za drugim bombardiraju. Bombardiraju ih stimulatorima i mozak to više ne može pratiti niti pohvatati."Mnogi su predviđali da će radio izumrijeti pojavom televizije, a potom i društvenih medija. No, to se nije dogodilo. Upitali smo Koningsa može li se radio nositi sa novim suvremenim izazovima.
"Vidimo kako mnogi uspoređuju sebe sa društvenim idealima, imidžima na internetu. Zavodljivost interneta i društvenih mreža je uvijek tu i morate voditi računa o tome te se nadati da će mlađe generacije pronaći neki balans. Društvene mreže mogu biti dobre, možete vidjeti mnogo zanimljivih stvari, ali je posljednjih godina bitan balans, posebice zbog negativnih aspekata društvenih mreža."Konings je upozorio i na još jednu veliku manu društvenih mreža - njihovu štetnost po zdravlje.
"Korištenje društvenih mreža može u znatnoj mjeri oštetiti mlade mozgove, jako mlade mozgove. Vlasti to moraju uzeti u obzir prilikom usmjeravanja za korištenje društvenih mreža."Jedan od suvremenih trendova koji je zahvatio brojne zemlje diljem svijeta jest inflacija. S jedne strane, plaće u mnogim sektorima ne mogu pratiti rast cijena, dok su, s druge strane, trgovački centri potpuno puni, ne samo za vrijeme blagdana već gotovo svakog vikenda. Upitali smo Koningsa što ljude potiče na veliku potrošnju unatoč inflaciji. Konings je rekao kako ljudi traže neku vrstu mira i zadovoljstva.
"Živimo u jako izazovnim vremenima. U glavama ljudi budućnost ne izgleda dobro. Zbog toga stalna kupovina djeluje kao svojevrsni izlaz. Jedna od najzanimljivijih ruta za izlaz je kupovanje. Kad ste tužni, želite nešto kupiti, želite nešto pojesti, kako biste postigli balans. Isto je s kupovinom stvari. Kupujete sve te stvari kako biste sebi potvrdili da ste u mogućnosti kupiti što god poželite."U svemu tome, zaključio je Konings, krije se još jedna opasnost.
"Još jedna negativna stvar je kreditna kartica. Kreditna kartica i kupovanje s odgodom plaćanja, što je novi trend, kasnije dovodi do problema. Mladi ljudi misle ‘Wow, kreditna kartica, mogu kupiti sada, a platiti kasnije‘. Tumače to kao da sada ne moraju platiti. No, kasnije plaćaju još više i to može biti jako opasno."
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)
Preuzimanje
(Desni klik - odaberite "save link as" ili "save target as"...)