Menu

Kreće najveće natjecanje u kreativnom rješavanju problema za mlade. Vrhovnik za MS: Tražimo nešto neočito, novo i smisleno

ZAGREB - Institut za inovacije petu godinu zaredom održava Digitalni inovacijski inkubator, najveće natjecanje u kreativnom rješavanju problema za učenike i studente Hrvatske i Europe. Povodom toga za Media Servis detalje je ispričao Filip Vrhovnik, pokretač i voditelj projekta Digitalni Inovacijski Inkubator.

Učenici osnovnih i srednjih škola imat će priliku razvijati inovativna rješenja u područjima koja ih najviše zanimaju, a na raspolaganju imaju šest atraktivnih industrija u kojima rješavaju postavljene inovacijske zadatke. ICT industrija, financijska, energetska, medijska, izdavačka i zdravstvena industrija. Uoči natjecanja - pokretač i voditelj projekta Digitalni Inovacijski Inkubator Filip Vrhovnik kazao nam je kako je isti nastao te čime se bavi:

"Online ekosustav u kojemu razvijamo kreativne potencijale mladih. To je jedan projekt kroz koji treniramo kreativnost, inovacije i taj mindset stvaranja vrijednosti kod nove generacije kroz projektno učenje i rad na razvoju konkretnih rješenja koja su primjenjiva u praksi i koja se bave stvarnim problemima i poslovnim problemima."

Vrhovnik objašnjava kako studenti biraju sferu djelovanja kroz industrije unutar kojih će izrađivati neko rješenje u kontekstu kompanija u kojima će se jednoga dana zaposliti, ili u kontekstu interesa za industrijom ili strasti za nekom temom:

"E onda u svakoj od tih industrija imamo definiran inovacijski zadatak koji je poprilično širok i koji zadaje glavnu temu. Najblaže rečeno da se ne pogube u cijelom tom procesu. Jer ako nemamo tu početnu točku, ne bih to nazvao vizijom, ali više cilj kojemu težimo i okvir koji dajemo. Jako se jednostavno pogubiti. Ne znaš uopće kako krenuti s tim osmišljavanjem ideja."

Time se mlade smjerava prema karijerama i budućem zapošljavanju, a Vrhovnik vidi ulogu organizatora kao facilitatora:

"Ono što postoji u učenicima i studentima je taj motiv, motivacija, strast, predanost i interes prema pojedinim temama. To što imaju u sebi, na nama je da ih mi uspijemo povezati s tim kompanijama, da im damo materijala i sadržaja za učenje i da iskoriste maksimalno sve što im možemo ponudit, a onda je zapravo na njima koliko će uzet od svega toga, nema uvjeta sa naše strane."

Ovogodišnja središnja tema je Human vs AI. Cilj je stoga, ističe Vrhovnik, učiti kako koristiti alate umjetne inteligencije za rješavanje kreativnih zadataka, ne samo logičkih. Evo što mladi moraju znati:

"Moraju znati na koji način diskutirati, na koji način postaviti zadatak ili upit. Kako postaviti potpitanja, kako definirati okvir i kako ispravno neke riječi koristiti. Taj dio nam je cilj, da nauče kako koristiti AI alate i da onda zajedno s njima otvore neke nove mogućnosti. To je kao da netko početkom 2000.-ih kaže nemoj guglat."

Vrhovnik je objasnio i tko sve može sudjelovati u natjecanju te koje su osnovne informacije o projektu:

"Tri kategorije u cijelom projektu. Učenici viših razreda osnovnih škola, učenici srednjih škola i studenti bilo koje godine, bilo koje razine. Bilo da su redovni ili vanredni. Mogu se prijaviti, slobodni su prijaviti, sve je besplatno. Rok za prijavu je 6.4., do kraja dana."

Kazao je i koja su konkretna očekivanja od natjecatelja te što je cilj:

"Ove ih godine tražimo "samo" tri stvari: Da razviju nešto što je neočito, nešto što je novo i nešto što je smisleno. To su tri ključne komponente svake inovacije."

Da bi se razvilo nešto neočito, prvo je potrebno analizirati sve što trenutno postoji, ističe Vrhovnik. Kako bi se napravilo nešto novo, mora se naći nešto unikatno, izdvojeno te imati jedinstvenu vrijednost. Smislenost je, smatra, najteži dio:

"Jer ono što ima smisla za nas, za naš tim, naše poduzeće, ne mora nužno imati smisla za one koji će to kupiti, koristiti ili u to investirati. A da to ima smisla, mora rješavati neki problem nekim potrošačima ili nekim segmentima."

Sudionici natjecanja svoje prijedloge i rješenja mogu predati do 18.5. kako bi imali vremena i prostora kreativno se izgraditi ili istaknuti, a prihvaćaju se svi formati i programi. Nakon toga, evaluiraju se pristigla rješenja, a šest najboljih timova u svakoj od industrija i dobnih skupina 10.6. u Zagrebu uživo pred stručnim žirijem prezentiraju svoja rješenja, i bore se za nagradu. Tijekom tog finala rješavat će zadatak za nagradu, no bez korištenja AI-ja, isključivo olovkom i papirom u devedeset minuta. Svake godine prijavljeno je bilo između 400 i 500 aktivnih projekata, no što ih razlikuje:

"Fokus nije na idejama. Ideja sama po sebi ima vrlo ograničenu vrijednost. Ako idete u potencijalnog investitora samo s idejom, blijedo će vas gledati jer fali kontekst i informacije što je za inovacije i kreativna rješenja užasno bitno i tu moramo upravljati sa kontekstom i to ih želimo učiti. Od njih tražimo cjelovite koncepte koji su dobro razrađeni i u kojima onda netko može prepoznati potencijal."

Ovo je peta godina u kojoj se natjecanje događa, a dosad su pobjeđivali oni koji su imali najkompletnije projekte sa što manje rupa. Neki od projekata iz prošlih natjecanja zaživjeli su dalje, neki su pokrenuli poslove, putovali i razvijali dalje svoje ideje. Studenti se mogu pokrenuti samostalno ili u timu, sami odlučuju s kim će raditi. Sve se održava online tako da sami prijavljeni odlučuju o tempu i obvezama.

"Mi smo tu da ih učimo da za razvoj inovacija, poduzetništva i svega ostaloga, upornost i rad i kopanje, a tu je jako bitan element strasti jer ako te to ne zanima i ako to ne voliš, nema šanse da ćeš uložiti vrijeme i energiju u to."

U natjecanju mogu sudjelovati mladi iz svih djelova Hrvatske, ali i Europe te se uključiti u Digitalni inovacijski inkubator i raditi na razvoju kreativnih rješenja, ali i naučiti kako koristiti AI i kako si pomoći u poslu.

nazad na vrh